Pengaruh Promosi Gratis Ongkos Kirim, Iklan, dan Celebrity Endorsement Terhadap Keputusan Pembelian Ditinjau dari Platform Shopee dan Tiktok
DOI:
https://doi.org/10.56910/jumbiwira.v4i1.2075Keywords:
Advertising, Celebrity endorsements, Free shipping promotions, Purchasing decisionsAbstract
This study aims to determine the effect of free shipping promotions, advertising and celebrity endorsements on purchasing decisions reviewed from the Shopee and TikTok platforms. This type of research is associative research. Data collection in this study was carried out through a survey approach with a quantitative descriptive research type by distributing questionnaires to 86 respondents. Data collection techniques were carried out using interviews, questionnaires and documentation studies. The data analysis tool used in this study used SPSS. The data analysis technique in this study is descriptive analysis. The results of the study indicate that free promotions, advertising and celebrity endorsements influence purchasing decisions both partially and simultaneously. It can be seen from the results of the determination coefficient of 0.623. This value means that purchasing decisions can be explained by free shipping promotions, advertising and celebrity endorsements by 62.3%. While the remaining 37.7% is influenced by other variables not examined in this study.
References
Ananda, M. T. U. (2022). Pengaruh iklan dari produk Erigo terhadap minat beli. Jurnal Pemasaran dan Bisnis, 9(April), 356–363.
Anugrah, S. N., Hadfizi, A. H., & Wibowo, Y. G. (2023). Pengaruh promosi produk melalui media sosial TikTok dan review produk pada marketplace terhadap keputusan pembelian. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Digital, 2(2), 173–182.
Asih, & Bunga, P. (2022). Pengaruh promo gratis ongkos kirim, diskon, dan iklan Shopee terhadap keputusan pembelian konsumen di DKI Jakarta. Skripsi, 7–21.
Aulia Nurjannah, Kumalasari, F., & Ismanto. (2023). Pengaruh celebrity endorsement dan promosi terhadap keputusan pembelian produk melalui social media TikTok Shop. Transformasi: Journal of Economics and Business Management, 2(4), 79–95. https://doi.org/10.56444/transformasi.v2i4.1115
Azizah, Y. J., & Fikriyah, K. (2023). Pengaruh celebrity endorsement terhadap keputusan pembelian konsumen Muslim pada produk Scarlett Whitening di Surabaya. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 4(1), 37–47. https://doi.org/10.15575/jim.v4i1.23552
BakhshBaloch, Q. (2018). Pengaruh daya tarik iklan dan celebrity endorser terhadap minat beli cosmetic Wardah (Studi kasus pada mahasiswi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta). Jurnal Komunikasi dan Bisnis, 11(1), 92–105.
Elfera, S. S., Sugiana, D., Bakti, I., & Bandung, U. P. (2024). Pengaruh iklan live streaming Shopee terhadap keputusan pembelian dimoderasi oleh sikap. Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis, 7, 176–187.
Komunikasi, J., & Islam, P. (2018). Pemahaman mahasiswa grafis iklan cetak PT. Telkomsel Banda Aceh. Jurnal Ilmu Komunikasi Islam, 8(1), xx–xx. (Perlu melengkapi volume dan halaman jika tersedia)
Marpaung, I. R., & Lubis, F. A. (2022). Pengaruh iklan, sistem COD, dan promo gratis ongkir terhadap keputusan pembelian pada TikTok Shop (Studi kasus pada mahasiswa UIN Sumatera Utara). JMBI UNSRAT: Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi, 9(3), 1477–1491. https://doi.org/10.35794/jmbi.v9i3.44292
Martianto, I. A., Iriani, S. S., & Witjaksono, A. D. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan pembelian. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(3), 1370–1385. https://doi.org/10.31955/mea.v7i3.3543
Rafianti, W. A. (2024). Pengaruh iklan, promo gratis ongkir, dan flash sale terhadap keputusan pembelian pada Blibli di Kebumen. Jurnal Bisnis Digital, 8(4), 1382–1393.
Siagian, S., & Mita, M. M. (2024). Dampak celebrity endorsement dan online consumer review terhadap purchase intention pada UKM marketplace Shopee. Journal of Social Science Research, 4(4), 9243–9256.
Tusanputri, A. V., & Amron. (2021). Pengaruh iklan dan program gratis ongkir terhadap keputusan pembelian pada platform e-commerce TikTok Shop. Journal FEB UNMUL, 23(4), 632–639.
Uluwiyah, A. N. (2022). Strategi bauran promosi (promotional mix) dalam meningkatkan kepercayaan masyarakat. Multi Pustaka Utama.
Ummah, M. S. (2019). Pemasaran dan kepuasan pelanggan. In Sustainability (Switzerland), 11(1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf
Wibowo, C. (2019). Perencanaan media iklan. Penerbit Yayasan Prima Agus Teknik. http://digilib.uinsby.ac.id/16533/5/Bab%202.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JUMBIWIRA : Jurnal Manajemen Bisnis Kewirausahaan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



