Konsep Pemikiran Pendidikan Sufisme Menurut Ibnu Athaillah As-Sakandari Studi Kitab Al-Hikam

Authors

  • Muhammad Ibnu Faruk Fauzi STAI Sangatta, Kutai Timur

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v1i1.69

Keywords:

Sufism, Ibn Athaillah, and Al-Hikam

Abstract

Ibn Athaillah is a figure of the Shadziliyah order, where syadziliyah is one of the leading Sufi orders in the world, especially in Indonesia. Ibn Athaillah was a prolific scholar with his works in the fields of interpretation, Sufism, hadith, aqidah, nahwu, and ushul fiqh. One of his best known works in the field of Sufism is the book of Al-Hikam. Al-Hikam is a popular book among Muslims. The Book of Al-Hikam is the main work of ibn Athaillah which has been very popular in the islamic world for centuries to the present day. This book is also the main study of almost all Islamic boarding schools in Indonesia. It contains wise words about morals, heart, and his relationship with the Khaliq, namely Allah Almighty. Ibn Athaillah in his study in the book of Al-Hikam with reference to the Qur'an and As-Sunah. The Book of Al-Hikam is a hallmark of Ibn Athaillah's thought, especially in terms of Sufism. This athaillah thought is not just a sufism style that prioritizes theology, but contains elements of shari'a experience, tarikat, and essence pursued in a methodical way.

References

Achmad Beadie Busyroel Basyar, Pemikiran Ibnu Athaillah A-Sakandari tentang Pendidikan Sufistik dan Relevansinya denganPendidikan Karakter di Indonesia. (Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim, 2016).

Ahmad Yusam T., Damanhuri (2013), Tafsir dan Hadis Tarbawi (Buku Perkuliahan Fakultas Tarbiyah UINSA), (Surabaya: UINSA Press, 2013).

Al-Bouti, M Said, Ramadan. al-Hikam al-Athaiyah Syarh wa Tahlil. (Suriah: Dar al-Fikr, 2003).

Ali, Yunalsir. Pengantar Ilmu Tasawuf (Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya, 1987).

Al-Kalabazi, al-Ta’arruf li Mażahabi li al-Tashawuf, diterjemahkan oleh Rahmani Astuti dengan judul Ajaran Kaum Sufi (Bandung: Mizan, 1993).

Aryati, Azizah. PemikiranTasawuf Syekh Ibnu Athaillah As-Sakandari dalam Kitab Al-Hikam, dalam jurnal Manhaj, Vol. 5, No. 1, Januari-April 2017.

Bahri. Psikologi Pembelajaran (Buku perkuliahan Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UINSA), (Surabaya: UIN SA Press Surabaya, 2014).

Bernard Lewis, V.L Menage, Ch.Pellat, dan J. Schacht,. Encyclopaedia of Islam (New Edition). Leiden, (Netherlands: Brill, 1986), Volume III (H-Iram).

Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementrian Pendidikan Nasional, Kerangka Acuan Pendidikan Karakter (Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional, 2010).

E. Mulyasa, Manajemen Pendidikan Karakter (Jakarta: Bumi Aksara, 2011).

Fauzi, Ahmad. Psikosufistik Pendidikan Islam dalam Perspektif Pemikiran Syekh Ibnu Athaillah, dalam Jurnal Intelektual. Vol. 8, No. 2. Agustus 2018.

Firdaus, Muhammad Taufiq. Konsep Tasawuf Ibnu Athaillah As-Sakandari dan Relevansinya dengan Konseling Psikosufistik, dalam Jurnal Islamic Counseling. Vol. 5, No. 1, Mei 2021.

Hasbullah, Dasar-dasar Ilmu Pendidikan (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2001).

Ibn ‘Atoillah As-Sakandsari, Dalam Muhammad Luthfi Ghozali, {Percikan Samudra Hikmah Syarah Hikam Ibnu ‘Athoillah As-Sakandari, (Jakarta: Siraja Prenada Media Group, 2011).

Ibn Abi-Qasim al-Humairi,. Jejak-jejak Wali Allah. (Jakarta: Erlangga, 2009).

Ibn Atho’illah, 2005. Zikir Penentram Hati, terj. Fauzan Bahresy dari Miftah al-Falah wa Mishbah al-Arwah. (Jakarta: Serambi Ilmu Semesta).

Jamal As mani, Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter Sekolah (Jogjakarta: Diva Press, 2010).

Jumantoro, Toto. Kamus Ilmu Tasawuf (Cet. I; t.t.: Amza, 2005).

Mahmud, et al., Pemikiran Pendidikan Islam (Bandung: Sahifa, 2005).

Maragustam, Filsafat Pendidikan Islam; Menuju Pembentukan KarakterMenghadapi Arus Global (Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta, 2014).

Muhammad Luthfi Ghozali, Percikan Samudra Hikmah: Syarah Hikam Ibnu Atho’illah As-Sakandari (Jakarta: Kencana, 2011).

Munirah, Abdina Totamu, Implementasi Pendidikan Sufisme Dalam Pendidikan Islam. Vol. 16, No. 2, Desember 2019. Jurnal Pemikiran Konstruktif Bidang Filsafat dan Dakwah.

Muhammad Rijal Fadli, Memahami desain metode penelitian kualitatif, Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum. Vol. 21. No. 1. (2021).

Nurhafid Ishari & Ahmad Fauzan. Pendidikan Karakter Dalam Kitab Al-Hikam Al-Atha’iyyah Karya

Siradj, Said Agil. Pendidikan Sufistik, Sebuah Urgensi dalam Pengantar Samsul Munir Amin, Ilmu Tasawuf. (Jakarta: Amzah, 2014).

Syeikh Ibnu Atha’illah As-Sakandari. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam. Volume 10, Nomor 1, Februari 2017.

Tim Penyusun, Grand Design Pendidikan Karakter Bangsa (Jakarta: KementerianPendidikan Nasional, 2011).

Usman, Ilham. Sufisme dan Neo-Sufisme dalam Pusaran Cendekiawan Muslim, dalam jurnal Tahdis. Vol. 6, No. 2, 2015.

Vahuddin, Mir. Tasawuf dalam Qur’an (Jakarta: Pustaka Firdaus, 1993).

Downloads

Published

2022-08-16

How to Cite

Muhammad Ibnu Faruk Fauzi. (2022). Konsep Pemikiran Pendidikan Sufisme Menurut Ibnu Athaillah As-Sakandari Studi Kitab Al-Hikam. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 1(1), 82–93. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v1i1.69