Model Pendidikan Minat dan Bakat Berbasis Multiple Intelligences: Tinjauan Literatur

Authors

  • Aisah Aisah universitas Muhammadiyah mataram
  • Dwi Anggi Apriani universitas Muhammadiyah Mataram
  • Fifi Adita Nursida Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Kamaluddin Kamaluddin Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Dewi Safitri Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Baiq Ida Astini Universitas Muhammadiyah Mataram

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i3.2580

Keywords:

Multiple Intelligences, Interests and Talents, Formal Education

Abstract

This research is a systematic literature review that aims to examine the application of the Multiple Intelligences (MI)-based interest and talent education model in the context of formal education. Literature sources were obtained from Google Scholar, Scispace, Directory of Open Access Journals (DOAJ), and Scopus databases with a publication range of 2015 to 2025. The results of the analysis show that the MI approach has great potential in creating an inclusive, personalised learning system that focuses on the holistic development of learners. MI is able to bridge the diversity of students' intelligence and interests so as to support the formation of a whole individual and the optimisation of their potential. However, the implementation of this model still faces significant obstacles, especially in the curriculum structure that is less flexible, the evaluation system that is still limited to cognitive aspects, low teacher readiness, and the lack of institutional support and collaborative culture. These findings indicate a gap between the theory and practice of implementing MI in formal education that needs attention for the development of more effective and inclusive education.

References

Algifahmy, A. F. (2016). Pembelajaran General Life Skills Terhadap Anak Autis di Sekoah Khusus Autis Bina Anggita Yogyakarta. Tarbiyatuna, 7(2), 205–216.

Andari, S., Pendidikan, M., Pendidikan, F. I., & Surabaya, U. N. (2023). Siska Yulia Pramesta Lembaga pendidikan adalah tempat untuk memberikan pengaruh positif bagi peserta didik dalam meningkatkan kualitas anak bangsa , akan tetapi terkadang masih terdapat suatu sekolah yang memiliki proses pembelajaran kurang memuaskan dika. 11, 1178–1190.

Hartono & Sugianto, S. . (2024). PESANTREN DAN WARISAN PERJUANGAN Histori Perjuangan Ustad Suharto Noer dan Berdirinya Pondok Pesantren Darussalam Saobi.

Fauzan, & Lubis, M. A. (2020). Perencanaan Pembelajaran di SD/MI. In Kencana (p. 16).

Fauziah, R., & Maknun, L. (2022). Strategi Guru Dalam Mengoptimalkan Kecerdasan Majemuk Peserta Didik. Tadzkirah : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 31–41. https://doi.org/10.55510/tadzkirah.v3i2.135

Freedman, L. (2015). Multiple intelligences in the classroom: A new approach to teaching and learning. New York: Scholastic Inc.

Hadiyani, V. P., & Romadhon, M. S. (n.d.). Landasan-Landasan dalam Pembelajaran Tematik. 2(1).

Kahar, M. I., Cika, H., Nur Afni, & Nur Eka Wahyuningsih. (2021). Pendidikan Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0 Di Masa Pandemi Covid 19. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(1), 58–78. https://doi.org/10.24239/moderasi.vol2.iss1.40

Lisdiyanti, N., Pratiwi, R. S., & Rosyidah, E. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Multiple Intelligences dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di MTs Al Hikmah. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran, 9(1), 55–6.

Mahmud. (2019). Manajemen Pendidikan Tinggi Berbasis Nilai-Nilai Spiritual. www.rosda.co.id

Marbella, H. W., Asrori, & Rusman. (2023). Implementasi Pembelajaran Merdeka Belajar pada PAI dalam Meningkatkan Keaktifan dan Kreativitas Siswa Implementasi Pembelajaran Merdeka Belajar pada PAI dalam Meningkatkan Keaktifan dan Kreativitas Siswa. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(2), 760–774. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v9i2.477.

Mardin, M., & Azrul, A. (2023a). Pengaruh strategi pembelajaran berbasis multiple intelligences terhadap keterlibatan belajar siswa. 12(2), 101.

Mardin, M., & Azrul, A. (2023b). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences dalam Meningkatkan Efektivitas Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(1), 87–.

Mariappan, M. (2024). Integrating Multiple Intelligences Theory in Higher Education: Lecturer Perspectives on Pedagogical Practice. International Journal of Educational Innovation and Research, 11(1), 23–.

Muktamar, A., Wahyuddin, & Baso Umar, A. (2024). Pembelajaran Berdiferensiasi Perspektif Merdeka Belajar : Konsep dan Implementasinya dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(2), 1109–1123.

Nur Efendi, & Muh Ibnu Sholeh. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85. https://doi.org/10.59373/academicus.v2i2.25

Pahlawan, U., & Tambusai, T. (2023). EDUCARE : Jurnal Pendidikan dan Kesehatan Menggunakan Teknik Gamifikasi untuk Meningkatkan Pembelajaran dan Keterlibatan Siswa di Kelas. Educare, 1(1), 30.

perpustakaan.uns.ac.id digilib.uns.ac.id PENGARUH METODE. (2012). September.

PUTRI, M. I. (2021). Strategi Pembelajaran Dalam Mengembangkan Keterampilan Proses Sains Anak Usia Dini Di Tk Aisiyah 1.

Siswa, M., Pembelajaran, P., & Sd, I. P. A. (2024). Pendidikan Sains di tingkat Sekolah Dasar ( SD ) atau Madrasah Ibtidaiyah ( MI ) memiliki peranan penting dalam membentuk dasar pemahaman anak-anak terhadap dunia yang mengelilingi mereka . Proses belajar dan mengajar Ilmu Pengetahuan Alam ( IPA ) pada ta. 01(01), 1–28.

Siti Sundari, F., Safitri, N., Yufiarti, & Supena, A. (2022). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligence di Sekolah Dasar Asep Supena. IPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 13(1), 10–21.

Sufika, N. (2023). Implelmentasi Teori Multiple Intelligences: Kecerdasan Linguistik, Kecerdasan Ruang Visual Spasial, dan Kecerdasan Interpersonal dalam pembelajaran Fikih Siswa Kelas X MA Pembangunan UIN Jakarta. Aleph, 87(1,2), 149–200. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/167638/341506.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttps://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/8314/LOEBLEIN%2C LUCINEIA CARLA.pdf?sequence=1&isAllowed=y%0Ahttps://antigo.mdr.gov.br/saneamento/proees

Sylvia, I., Anwar, S., & Khairani, K. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Berbasis Pendekatan Authentic Inquiry Learning Pada Mata Pelajaran Sosiologi di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 6(2), 103. https://doi.org/10.24036/scs.v6i2.162

Thamkaniah, D. G., Suryawan, A., & Mustadi, A. (2024). Multiple Intelligences in Elementary Science Education : Impact of Guided Discovery Approach on Learning Interest. 13(4), 663–670.

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Aisah Aisah, Dwi Anggi Apriani, Fifi Adita Nursida, Kamaluddin Kamaluddin, Dewi Safitri, & Baiq Ida Astini. (2025). Model Pendidikan Minat dan Bakat Berbasis Multiple Intelligences: Tinjauan Literatur. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 3(3), 27–35. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v3i3.2580

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.