Pengembangan Penilaian Pembelajaran Berbasis VEO di MAN 2 Probolinggo
DOI:
https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2364Keywords:
Learning assessment, VEO, teacher reflection, qualitative method, MAN 2 ProbolinggoAbstract
This study aims to describe the development of learning assessment based on Video Enhanced Observation (VEO) at MAN 2 Probolinggo using a qualitative approach. VEO is a video-based observation technology that provides space for both teachers and students to reflect on the learning process that has taken place. This study employed a qualitative method with a case study approach. Data were collected through participatory observation, in-depth interviews, and documentation. The results show that the use of VEO encourages teachers to engage in more objective reflection on their teaching strategies and increases student engagement in the learning process. VEO also facilitates the collaborative development of teacher professionalism. VEO-based assessment can serve as a strategic alternative to foster more adaptive, reflective, and meaningful learning.
References
Aliyah, A., Sari, D. P., & Warlizasusi, J. (2024). Analisis permasalahan dan kebutuhan pelatihan guru dalam mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Belajar (Studi pada guru PAI SDIT Annajiyah Lubuklinggau (Disertasi Doktoral, Pascasarjana IAIN Curup).
Auliyani, L. (2025). Analisis penggunaan video pembelajaran interaktif dalam Kurikulum Merdeka di RA Al-Ikhsan Prada (Disertasi Doktoral, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).
Damanik, R., Sagala, R. W., & Rezeki, T. I. (2021). Keterampilan dasar mengajar guru (Vol. 1). UMSU Press.
Depita, T. (2024). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran aktif (active learning) untuk meningkatkan interaksi dan keterlibatan siswa. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 55–64.
Fauzi, A., & Inayati, N. L. (2023). Implementasi evaluasi pembelajaran pendidikan Al Islam di sekolah menengah atas Muhammadiyah. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 272–283.
Fitriani, E. S. I. (2024). Antusiasme belajar siswa dengan menggunakan media pembelajaran interaktif berbasis video pada mata pelajaran IPA kelas VI di MIN 3 Ponorogo (Disertasi Doktoral, IAIN Ponorogo).
Hamdayama, J. (2022). Metodologi pengajaran. Bumi Aksara.
Judrah, M., Arjum, A., Haeruddin, H., & Mustabsyirah, M. (2024). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam membangun karakter peserta didik upaya penguatan moral. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37.
Madya, S. (2007). Penelitian tindakan kelas. Alfabeta.
Meta, M. (2023). Pengaruh strategi pembelajaran ekspositori berbantuan media video interaktif terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik kelas V SD Negeri Way Ngison Kabupaten Lampung Barat (Disertasi Doktoral, UIN Raden Intan Lampung).
Munip, A. (2017). Penilaian pembelajaran bahasa Arab. FITK UIN Sunan Kalijaga.
Nur, E., & Junaris, I. (2023). Evaluasi dan monitoring manajemen pembelajaran pendidikan Islam dalam upaya peningkatan kualitas pendidikan. Refresh: Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 48–73.
Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi model pembelajaran sesuai Kurikulum 2013. [Penerbit tidak disebutkan].
Sastraatmadja, A. H. M., Nawawi, A., & Rivana, A. (2024). Supervisi pendidikan Islam: Konsep dasar dan implementasi nilai-nilai Islami. Penerbit Widina.
Supriatna, A. (2018). Kegiatan lesson study sebagai upaya guru untuk menemukan pembelajaran yang memenuhi keperluan anak hidup pada zamannya (era revolusi industri 4.0). Dalam Prosiding Seminar Nasional & Internasional (Vol. 1, No. 1).
Utia, M., Mas, S. R., & Suking, A. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam meningkatkan kemandirian belajar siswa. Equity in Education Journal, 6(2), 69–76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.





