Tantangan yang Dihadapi Kepala Sekolah dan Guru dalam Melaksanakan Supervise

Authors

  • M. Ramli Alfarisi Universitas Islam Negeri Sultan Aji Muhammad Idris Samarinda

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2265

Keywords:

Supervision, School, Principal, Teacher

Abstract

This research discusses the challenges faced by school principals and teachers in the implementation of supervision in the educational environment. Supervision has an important role in improving the quality of teaching and teacher professionalism, but it is often constrained by limited resources, administrative burdens, policy changes, and limited information technology competencies. In addition, teachers often face pressure and resistance to supervision that can hinder the achievement of the goal of improving the quality of learning. Through a literature review, this study identifies strategies that can overcome these challenges, such as the use of technology to support administrative tasks, supervision training for principals, and the application of collaborative and reflective approaches. It is hoped that the findings of this study can provide practical recommendations in creating a more effective supervision process and supporting the improvement of the quality of education in schools.

References

Amalia, R., Febrianasari, D., Pratiwi, D. A., Aslamiah, A., Maulana, M. R., Maidah, T. Q., & Syifa, N. F. (2024). Dampak peralihan Kurikulum 2013 ke Kurikulum Merdeka Belajar terhadap minat belajar siswa di SDN Antasan Kecil Timur 3 Banjarmasin. Maras: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(2), 1105–1117. https://doi.org/10.60126/maras.v2i2.337

Anita, D., Sembiring, K., & Simanjuntak, G. (2023). Dinamika supervisi akademik dalam meningkatkan kompetensi guru: Sebuah studi literatur. Jurnal Pengelolaan Pendidikan, 4(2), 86–98.

Anwar, K. (2023). Evaluasi kebijakan terhadap inkompetensi supervisi kepala madrasah dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Akademika, 5(2). https://doi.org/0.15642/jkpi.2022.12.100.-114

Ariyani, E. D. (2012). Dampak iklim organisasi terhadap kepuasan kerja (Studi pada karyawan tetap di Polman Bandung), 11(21).

Arsad, M. (2023). Pelaksanaan supervisi akademik kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja tendik. Jurnal Literasiologi, 9(3). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v9i2

Artiana. (2022). Keterampilan supervisor dalam peningkatan kualitas pembelajaran. Indonesian Research Journal on Education: Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(3).

Azis, R. (2016). Supervisi pendidikan (Baharuddin, Ed.; 1st ed.). Penerbit Sibuku.

Baharuddin, & Nursita, L. (2020). Kepemimpinan dalam supervisi pendidikan di madrasah. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 249. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i2.16798

Gumilar, G., Rosid, D. P. S., Harsono, & Minsih. (2024). Peranan supervisi dalam meningkatkan kualitas pembelajaran berkelanjutan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(3), 651–661. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i3.3189

Husnul Khatima, W., Pebiola, T., & Komala Sari, R. (2023). Analisis problematika mengenai keterbatasan tenaga pendidik di pulau terluar terkhusus guru matematika. Jurnal Ilmiah Penelitian Mandira Cendikia, 1(1). https://journal-mandiracendikia.com/jip-mc

Juita, D. P., Priya, P., Azwardi, M., & Amra, A. (2024). Pentingnya pengembangan sumber daya manusia pada lembaga pendidikan. Indo-Mathedu Intellectuals Journal, 5(3), 3068–3077. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i3.1243

Khoiriyah, A. (2016). Pembelajaran kolaboratif pada matematika untuk membentuk karakter generasi. 1(1).

Lukman, H. (2017). Supervisi dalam pendidikan (Suprapto, Ed.; 1st ed.). CV Sanabil.

Muslimin, I. (2023). Meningkatkan profesionalisme guru dengan model, pendekatan, dan teknik supervisi pendidikan di era Society 5.0. Ta’lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1).

Mutahajar. (2019). Penerapan supervisi kolaboratif untuk meningkatkan kompetensi profesional guru SDN 6 Jurit Kecamatan Pringgasela. Jurnal Pendidikan dan Sains, 1(3), 282–303. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Nisa, Y. K., & Sulianto, J. (2024). Refleksi mata kuliah pemahaman peserta didik dan pembelajarannya pada program PPG prajabatan. Jurnal Basicedu, 8(4), 3124–3136. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i4.8541

Nurdiani, S. (2024). Pelaksanaan supervisi kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru di Madrasah Aliyah Daarul Ulum Sukaraja Garut. Unisan Jurnal: Jurnal Manajemen dan Pendidikan, e(3).

Priansa, D. J. (2021). Manajemen supervisi & kepemimpinan kepala sekolah (2nd ed.). Alfabeta.

Puspitasari, A., Muhsin, Sumarmi, Herman, Suharman, Aprilianti, Y., Rohim, M., Astuti, I., Utari, D., & Sudai. (2024). Buku ajar supervisi pendidikan (A. Ramli & A. Ridani, Eds.). Bening Media Publishing.

Rahman Bintang, A., Hasibuan, R. P., Fadel, M., Sabri, A., & Lubis, Y. (2024). Strategi supervisi berbasis teknologi dalam pendidikan modern. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(6), 214–227. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1329

Rahman, A. (2021). Supervisi dan pengawasan dalam pendidikan. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 12(2).

Shulhan, M. (2012). Supervisi pendidikan: Teori dan terapan dalam mengembangkan sumber daya guru (A. Purwowidodo, Ed.; 1st ed.). Acima Publishing.

Sidik, M. (2024). Peran kepala sekolah dalam pengembangan lingkungan belajar yang inovatif. Ta’limuna: Jurnal Pendidikan, 2(2).

Suhardan, D. (2010). Supervisi profesional (1st ed.). Alfabeta.

Sulistyorini, Andriesgo, J., Indadihayati, W., Watunglawar, B., Suradi, Maviati, Aisyah, Sri Wahyuningsih, Edi Purnomo, & Roso Sugiyanto. (2021). Supervisi pendidikan (Sulistyorini & J. Andriesgo, Eds.; 1st ed.). Dotplus Publisher.

Sunarta. (2021). Membangun organisasi pembelajar. Jurnal Ilmu Manajemen, 18, 62–76.

Yoseptry, R., Suryana, I., Sukarna, H. R., Nurlaela, N., Kusmiati, I., Septia, N. Z., Silviani, A., & Rahayu, N. S. (2024). Analisis implementasi supervisi oleh kepala sekolah untuk meningkatkan pembelajaran pada satuan pendidikan jenjang sekolah dasar. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 11(3), 1627–1643. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i3.1290

Yusrianti, S. (2024). Strategi kepala sekolah melalui supervisi dalam meningkatkan kinerja guru. 12(1), 17–32.

Zulfa, U. (2015). Supervisi pendidikan di Indonesia (S. A. W. Utomo, Ed.; 1st ed.). Ihya Media.

Downloads

Published

2025-05-27

How to Cite

M. Ramli Alfarisi. (2025). Tantangan yang Dihadapi Kepala Sekolah dan Guru dalam Melaksanakan Supervise. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 4(2), 240–250. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2265

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.