Pemanfaatan Jurnal Mingguan untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Kaidah Bahasa di SDN Ngijo 01 Semarang

Authors

  • Salma Ayuning Triana Universitas Negeri Semarang
  • Husni Maila Wahida Universitas Negeri Semarang
  • Anisah Rasyidah Universitas Negeri Semarang
  • Isna Khoirun Nisa Universitas Negeri Semarang
  • Rifa Nabila Khoirunnisa Universitas Negeri Semarang
  • Bagas Kurnianto Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2191

Keywords:

Elementary school, Language rules, Learning, Weekly journal, Writing skills

Abstract

This study examines the use of weekly journals as a learning medium to improve the writing skills of language rules among fifth-grade students at SDN Ngijo 01 Semarang. The background of this research is the students’ low ability in applying language rules, particularly in the use of capital letters, punctuation, conjunctions, and proper sentence structure. This research employs a qualitative descriptive method with data collection techniques including interviews, observations, and questionnaires involving both teachers and students. The findings indicate that the consistent implementation of weekly journals can enhance students’ writing skills in terms of structure, accuracy in applying language rules, and confidence in writing. Additionally, the involvement of teachers and parents in providing consistent guidance and feedback plays a crucial role in the success of this program. The results of this study recommend weekly journals as an alternative writing instruction strategy that is effective, enjoyable, and capable of fostering positive literacy habits among elementary school students.

References

A, P. Q., & Liansari, V. (2024). Pengaruh model Think Talk Write terhadap kemampuan menulis karangan narasi peserta didik sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(4), 1198–1205.

Achadiyah, L., Prasetyo, D., & Rusminati, S. H. (2022). Analisis kemampuan matematis siswa dalam pemecahan masalah matematika luas dan keliling bangun datar di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 6237–6249.

AIjirana, Saraswati, M. R., & AR, R. (2024). Meningkatkan keterampilan menulis menggunakan media interaktif pada siswa kelas II SDN 25 Palu. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 165–179.

Ardiansyah, Mawaddah, F. S., & Juanda. (2023). Assesmen dalam kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Literasi dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 8–13.

Ayu, C., Faizah, F., & Sukmawati, S. (2022). Peran orang tua dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik di tingkat sekolah dasar. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 107–113. https://doi.org/10.58518/awwaliyah.v5i2.1114

Ayu, Y. F., Kuntarto, E., & Noviyanti, S. (2024). Eksplorasi kemampuan peserta didik sekolah dasar dalam menulis cerita pendek menggunakan model pembelajaran Problem-Centered Learning (PCL). Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 961–974.

Azis, A. (2025). Keefektifan media Padlet dalam pembelajaran menulis laporan pada siswa kelas VI SD Metro School Makassar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 1380–1385.

Badan Standar, Kurikulum dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Bahasa Indonesia fase A–F. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 6.

Fathurrahman, & Puspita, R. D. (2025). Penerapan teori konstruktivisme dalam pembelajaran Pendidikan Pancasila di kelas IV SDN 18 Dodu. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 124–129.

Hadiyanti, R. W., & Wibowo, U. B. (2020). The effect of personal journal writing on the writing interest and writing skills of third-graders. KnE Social Sciences, 2020, 503–510. https://doi.org/10.18502/kss.v3i17.4677

Hikaya, N., Hamzah, R. A., Rahmadani, E., & Putri, A. (2025). Mengembangkan keterampilan menulis di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 1–13.

Indrawan, W. V. D., Ibawi, M. M., & Attalina, S. N. C. (2024). Upaya meningkatkan keterampilan menulis karangan dengan memanfaatkan media gambar seri di SD Negeri 1 Krasak Bangsri. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(5), 68–82.

Listyawan, E. A., Karlina, I., & Ayushandra, V. (2023). Penggunaan media interaktif sebagai bahan literasi digital era 21 untuk pembelajaran di sekolah dasar. Elementar: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.15408/elementar.v3i1.25199

Liviana, S., & Rokhmaniyah, R. (2022). Analisis keterampilan menulis teks deskripsi pada pembelajaran Bahasa Indonesia siswa kelas IV sekolah dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3).

Majchrzak, O. (2022). Journal writing – students’ voices 1. Jurnal Pendidikan, 2(2), 253–274.

Nisa, K., Yuliawati, F., & Khoirini’mah, S. M. (2025). Identifikasi kesulitan belajar menulis pada siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 5(1), 52–64.

Nurrisa, F., Hermina, D., & Norlaila. (2025). Pendekatan kualitatif dalam penelitian: Strategi, tahapan, dan analisis data. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran (JTPP), 2(3), 793–800.

Panca Putri, S., Nabilla Zakiyah, A., Anisah, N., Riyani, R., Arbaina Juliana, S., & Tri Samiha, Y. (2022). Penerapan konsep dasar Bahasa Indonesia di sekolah dasar dalam Kurikulum Merdeka. JIMR: Journal of International Multidisciplinary Research, 2(1), 53–65. https://doi.org/10.62668/jimr.v2i01.634

Qomaruddin, & Sa’diyah, H. (2024). Kajian teoritis tentang teknik analisis data dalam penelitian kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting and Administration, 1(2), 77–84.

Renza, M. A., Affandi, L. H., & Setiawan, H. (2022). Pengembangan media gambar berseri pada materi keterampilan menulis teks narasi siswa kelas IV. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 445–451. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2.562

Romdona, S., Junista, S. S., & Gunawan, A. (2025). Teknik pengumpulan data: Observasi, wawancara dan kuesioner. JISOSEPOL: Jurnal Ilmu Sosial Ekonomi dan Politik, 3(1), 39–47.

Tunas, K. O., & Pangkey, R. D. H. (2024). Kurikulum Merdeka: Meningkatkan kualitas pembelajaran dengan kebebasan dan fleksibilitas. Journal on Education, 6(4), 22031–22040. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6324

Downloads

Published

2025-05-21

How to Cite

Salma Ayuning Triana, Husni Maila Wahida, Anisah Rasyidah, Isna Khoirun Nisa, Rifa Nabila Khoirunnisa, & Bagas Kurnianto. (2025). Pemanfaatan Jurnal Mingguan untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Kaidah Bahasa di SDN Ngijo 01 Semarang. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 4(2), 30–39. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v4i2.2191

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.