Faktor Komunikasi Efektif dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai

Authors

  • Cyrious Cyrious Universitas Ma - Chung
  • Erica Adriana Universitas Ma - Chung

DOI:

https://doi.org/10.56910/gemilang.v3i3.630

Keywords:

effective communication, employee performance, organization, communication factors

Abstract

Effective communication is an important factor in improving employee performance in an organization. This study aims to describe the factors of effective communication that play a role in improving employee performance. The method used in this study is literature analysis which includes scientific articles and research related to effective communication and employee performance. The findings from this literature study indicate that factors such as open, clear, and open communication between superiors and subordinates, the use of appropriate communication media, active involvement in communication, and the ability to listen empathetically can contribute to improving employee performance. The implication of this finding is the importance of paying attention to and improving effective communication within organizations to achieve optimal employee performance.

References

Agustini, N. A., & Purnaningsih, N. (2018). Pengaruh Komunikasi Internal dalam Membangun Budaya Organisasi. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 16(1), 89–108. https://doi.org/10.46937/16201825198

Dato, R. R. D., Daga, L. L., & Wutun, M. (2019). Peran Komunikasi Organisasi dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan. Jurnal Communio: Jurnal Jurusan Ilmu Komunikasi, 8(2), 1410–1417.

Evelina, L. W., & Angeline, M. (2023). Komunikasi Vertikal dan Horizontal dalam Membentuk Gaya Kepemimpinan Berbasis Kearifan Lokal: Studi pada Binus University. Humaniora, 5(1), 445. https://doi.org/10.21512/humaniora.v5i1.3044

Gumelar, R. G., & Prasetya, T. I. (2021). Pengaruh gaya komunikasi pimpinan dan pemberdayaan sumber daya manusia terhadap kinerja pegawai Diskominfo kota Serang. Jurnal Manajemen Komunikasi, 6(1), 107. https://doi.org/10.24198/jmk.v6i1.24718

Indriani, W. (2022). Analisis Komunikasi Organisasi Antara Pimpinan Dan Bawahan Dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan Di Pt. Tasma Puja Kabupaten Kampar.

Polii, K. J., Warouw, D. M. D., & Kalesaran, E. R. (2019). Peranan Komunikasi Organisasi Dalam Meningkatkan Motivasi Kerja Anggota Pers Mahasiswa “ACTA DIURNA” Ilmu Komunikasi Fispol Unsrat Manado. Acta Diurna Komunikasi, 1(3), 1–13. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/25948

Sudresti, N. N. (2018). Hubungan Penggunaan Metode Komunikasi SBAR dengan Kualitas Pelaksanaan Bedside Handover di Ruang Ratna RSUP Sanglah Denpasar. Skripsi, 15.

Mirna Sari, Herman Sjaharuddin, N. R. (2018). Pengaruh Komunikasi Internal Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Pemerintah Kota Makasar. Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 13(2), 99–118. http://ilp.ut.ac.id/index.php/JOM/article/view/432

Sumilat, C., Paputungan, R., & Golung, A. (2018). Peranan Komunikasi Pimpinan Dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai di Kantor Kecamatan Kakas. E- Jurnal Acta Diurna, 6(1), 1–15.

Mustaqim, A. (2018). Pengaruh Kepemimpinan, Motivasi Kerja Dan Komunikasi Terhadap Kinerja Pegawai Pada Dinas Lingkungan Hidup Dan Kebersihan Kabupaten Karawang. Jurnal Manajemen & Bisnis Kreatif, 4(1), 90–105. https://doi.org/10.36805/manajemen.v4i1.374

Downloads

Published

2023-06-10

How to Cite

Cyrious Cyrious, & Erica Adriana. (2023). Faktor Komunikasi Efektif dalam Meningkatkan Kinerja Pegawai. GEMILANG: Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 3(3), 194–206. https://doi.org/10.56910/gemilang.v3i3.630