ANALYSIS OF BUSINESS SUCCESS FOR KENDANG CRAFTS IN THE CITY OF BLITAR

Authors

  • Immanuel Ustradi Osijo Students Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Sudarmiatin Lecture Universitas Negeri Malang,Indonesia
  • Agus Hermawan Lecture Universitas Negeri Malang,Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.56910/literacy.v1i3.285

Keywords:

MSME Business Succession, Entrepreneurial Character, Entrepreneurial

Abstract

The existence of MSMEs is the backbone of the community's economy which is important in growing the economy of a region. In this regard, education and training are continuously held in all fields to create reliable, skilled, and competent entrepreneurs. The purpose of this study was to determine efforts to increase business success by cultivating entrepreneurial character, entrepreneurial attitude, and entrepreneurial education for kendang craftsmen in Blitar City. This research is a qualitative single case study. The research method uses full observation or observation, in-depth interviews, and documentation. The results showed that the entrepreneurial characteristics of Kendang Craftsmen were having entrepreneurial characteristics of trust, thirst for achievement, independence, optimism, profit or result-oriented, painstaking hard work, tenacity, persistence, disciplined, diligence, and ability to take risks. The entrepreneurial attitude developed by Kendang Craftsmen shows an honest attitude in acting, high discipline, self-confidence, responsibility, innovation, sociable, kind, friendly, smart, selective, and does not discriminate against people. The Entrepreneurship Education conducted by Kendang Craftsmen is different. Education can be obtained from three types of education, namely formal, non-formal and informal education

References

Sari, N., & Shofarini, D. I. (2022). Kajian Penumbuhan Kawasan Strategis Tanjungsari dan Pakunden Kota Blitar. Jurnal Plano Buana, 3(1), 44-52.

Halim, A. (2020). Pengaruh pertumbuhan usaha mikro, kecil dan menengah terhadap pertumbuhan ekonomi kabupaten mamuju. GROWTH jurnal ilmiah ekonomi pembangunan, 1(2), 157-172.

Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan digital marketing bagi usaha mikro, kecil dan menengah pada era masyarakat ekonomi ASEAN. JMD: Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara, 1(2), 61-76.

Mandasari, D. J., Widodo, J., & Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 123-128.

Husein, M. A., Wikartika, I., Hamizan, M. S., Wahyudi, W. P. R., & Tsaqif, L. M. (2022). Pendampingan Pemasaran Usaha Mikro Kecil dan Menengah Kerupuk Kedelai “Cap Makmur” di Kelurahan Bendo Kota Blitar. KARYA UNGGUL-Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 242-248.

Istanti, L. N., Agustina, Y., Wijijayanti, T., & Dharma, B. A. (2020). Pentingnya penyusunan laporan keuangan umkm bagi para pengusaha bakery, cake and pastry (BCP) di Kota Blitar. Jurnal Graha Pengabdian, 2(2), 163-171.

Fauziah, F., Nurfadillah, M., & Karhab, R. S. (2020). Meningkatkan Produktivitas Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) melalui Pelatihan Perencanaan Bisnis. Abdimas Mahakam Journal, 4(1), 37-43.

Syifa, Y. I., Wardani, M. K., Rakhmawati, S. D., & Dianastiti, F. E. (2021). Pelatihan UMKM Melalui Digital Marketing untuk Membantu Pemasaran Produk Pada Masa Covid-19. ABDIPRAJA (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 6-13.

Noviantoro, G., & Rahmawati, D. (2018). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan, Motivasi Berwirausaha, Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Akuntansi FE UNY. Jurnal Profita: Kajian Ilmu Akuntansi, 6(1).

Indriyani, I., & Subowo, S. (2019). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Berwirausaha Melalui Self-Efficacy. Economic Education Analysis Journal, 8(2), 470-484.

Nasution, A. M. U., Lailikhatmisafitri, I., & Marbun, P. (2021). Keberhasilan Usaha Kuliner Dilihat Dari Faktor Karakteristik dan Pengetahuan Kewirausahaan (Studi Kasus Usaha Kuliner Ayam Penyet). Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(3), 1219-1229.

Hasan, M., Kahfi, A. H., & Alamsyah, D. P. (2019). Analisa Pengaruh Mobile Application Dalam Menunjang Keberhasilan Wirausaha Di Kota Bekasi. Jurnal Informatika, 6(1), 47-52.

Indarto, I., & Santoso, D. (2020). Karakteristik wirausaha, karakteristik usaha dan lingkungan usaha penentu kesuksesan usaha mikro kecil dan menengah. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 13(1), 54-69.

Mukoffi, A. (2021). Karakteristik wirausaha, modal usaha dan kecanggihan teknologi terhadap kinerja UMKM di masa pandemi Covid-19. Jurnal Paradigma Ekonomika, 16(2), 235-246.

Zulaidah, R., & Widodo, J. (2020). Penanaman Sikap Kewirausahaan Melalui Praktik Kejuruan Produk Kreatif dan Kewirausahaan. Economic Education Analysis Journal, 9(2), 456-472.

Akbar, B. A. P., Magfuri, I. M., & Apriliasari, D. (2021). Pelatihan Kewirausahaan di Kampung Literasi Berdaya Saing Menuju Revolusi Industri 4.0. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 36-42

Downloads

Published

2022-12-11

How to Cite

Ustradi Osijo, I., Sudarmiatin, & Agus Hermawan. (2022). ANALYSIS OF BUSINESS SUCCESS FOR KENDANG CRAFTS IN THE CITY OF BLITAR. LITERACY : International Scientific Journals of Social, Education, Humanities, 1(3), 23–34. https://doi.org/10.56910/literacy.v1i3.285

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)